۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
اردیبهشت ۲۹, ۱۳۹۹

اعتماد به نفس

اردیبهشت ۲۹, ۱۳۹۹ ۰ دیدگاه

اعتماد به نفس

تعریف اعتماد به نفس در نظر نخست آنقدر سخت بنظر نمی رسد. اکثر ما از عبارت اعتماد به نفس استفاده می کنیم و در خصوص اعتماد به نفس پائین یا اعتماد به نفس بالای خودمان و افراد دیگر هم اظهار نظر می کنیم. بدین ترتیب علی الظاهر گمان می کنیم که دقیقاً می دانیم از چه چیزی صحبت می کنیم.


اعتماد به نفس یعنی شخص نسبت به قابلیت انجام کارهایش چه باوری در درون خویش دارد! شاید شما هم دیده باشید بعضی از اشخاص هنگامی که می خواهند کاری را آغاز کنند، نخست کار را خیلی بزرگ و دشوار و سخت می کنند و بعد احتمال زیاد انجام آنرا به بعد موکول می کنند و یا در اواسط راه خیلی خسته میشوند و رهایش می کنند. این اشخاص نمی دانند که اعتماد به نفس پایینی دارند وگرنه به آسانی از عهده انجام آن کار بر می آیند.

اعتماد به نفس یکی از نخستین لازمه های موفقیت است، اشخاص موفق اغلب اعتماد به نفس بالایی دارند.افراد با اعتماد به نفس بالا به آسانی به بیان خواسته های خویش می پردازند و در کارهای خویش و ارتباطات خود موفق تر هستند. اغلب اشخاص برای رسیدن به موقعیت دلخواه خویش و موفقیت تنها به قدری اعتماد به نفس احتیاج دارند.

افزایش اعتماد به نفس, اعتماد به نفس, کاهش اعتماد به نفس
افزایش اعتماد به نفس

انواع اعتماد به نفس

اعتماد به نفس دارای اقسام و انواع مختلفی است و شما به خاطر آنکه اقتدار فردی لازم را بدست آورده و خشنودی و غنایی که استحقاقش را دارید تجربه کنید، به همه انواع اعتماد به نفس احتیاج دارید.

۱- اعتماد به نفس رفتاری:

اعتماد به نفس رفتاری به مفهوم توانایی و قابلیت در عمل کردن و انجام دادن کارهاست. از کارهای ساده گرفته تا کارهای دشوار همانند جامه عمل پوشاندن به رویاهای تان. این همان نوع از اعتماد به نفس است که موردنظر اغلب ماست.

۲- اعتماد به نفس احساسی و عاطفی:

اعتماد به نفس احساسی و عاطفی به معنای توانایی در تسلط و به کنترل درآوردن دنیای احساس و عواطف است. اینکه بدانید چه احساساتی دارید، معنای آنها را بفهمید و بتوانید انتخاب های احساسی درست بکنید و از خود در مقابل درد و رنج روحی و لطمه ها و صدمه های عاطفی محافظت کنید و بدانید چگونه روابطی صمیمی و سالم خلق نمایید.

۳- اعتماد به نفس روحی و معنوی:

سومین نوع اعتماد به نفس که مهم ترین آن ها میباشد ، اعتماد به نفس روحی و معنوی است. این نوع از اعتماد به نفس همان اعتماد و ایمان شما به جهان هستی و کل افرینش و موجودات است. این ایمان روحی که زندگی، هدف و نهایتی مثبت را در پی خواهد داشت و شما بخاطر هدفی این جا هستید و زندگی چند ده ساله تان بر روی این کره خاکی هدف و مقصودی را دنبال می کند.

افزایش اعتماد به نفس, اعتماد به نفس, کاهش اعتماد به نفس
تقویت اعتماد به نفس

روش های ساده برای افزایش اعتماد به نفس

با اعتماد رفتار کنید: سرتان را بالا نگه دارید، قوز نکنید و صاف بنشینید، قدری شانه هایتان را عقب ببرید تا کمرتان صاف باشد و مستقیم به مخاطبتان نگاه کنید.

لباس مناسب بپوشید: هنگامی که ظاهر مناسبی دارید حس بهتری هم خواهید داشت. چنانچه لباس و وسایلی انتخاب کنید که مطلوب شما باشند، مطابق با شغل و سبک زندگیتان باشند و سبب شوند حس خوبی داشته باشد، ناخواسته اعتماد به نفس تان افزایش می یابد.

با قاطعیّت حرف بزنید : سخنرانان بزرگ با اطمینان و قاطعیّت و با لحنی ثابت و ریتمیک حرف می زنند.

مثبت اندیش باشید: انرژی مثبت منجر به شکل شکل گیری نتیجه مثبت می شود، پس نیمهٔ پر لیوان را ببینید و ذهن تان را بر فعل توانستن متمرکز کنید

فعالیت کنید: بی تحرکی و انجام ندادن هیچ کاری، ترس و تردید را افزایش می دهد و در برابر فعالیت اعتماد و شهامت را بیش تر می کند.

آماده باشید: امادگی مانع عملکرد ضعیف می شود؛ امادگی بیش تر سبب می شود نسبت به توانایی ها و قابلیت های خویش اعتماد و دلگرمی بیش تری داشته باشید.

خودتان را دوست داشته باشید و تصویری که از خویش دارید را بهبود دهید. چنانچه تصمیم دارید در جمعی حاضر شوید یا فعالیت جدیدی را انجام دهید ولی از انجام آن ترس دارید، میتوانید از روش های ان ال پی هم استفاده کنید. تصویری که از خویش دارید را ویرایش کنید به این صورت که به یک رفتار در گذشته فکر کنید که به خوبی در آن مهارت داشتید. آنگاه این تصویر و احساس خوب را به اکنون بیاورید و جایگزین عکس فعلی کنید. خواهید دید ترس و استرس شما کاهش یافته و عملکرد بهتری خواهید داشت.

برچسب نزدن. به عنوان مثال از کلماتی مانند خِپِل، خرس گنده و… استفاده نکنیم و به جای این کلمات از« من به تو افتخار می کنم»،« تو می توانی» و… استفاده کنیم.

رابطه با اشخاص دارای اعتماد به نفس بالا:هنگامی که به افراد خودپندار و با اعتماد به نفس بالا رابطه برقرار کنید، از وی الگو گرفته و خویش اعتماد به نفس بالایی خواهید داشت.

افزایش اعتماد به نفس, اعتماد به نفس, کاهش اعتماد به نفس
راههای افزایش اعتماد به نفس

ورزش کنید:ورزش کردن و داشتن تناسب اندام باعث اعتماد به نفس بالایی خواهد شد.

چند هدف را برای خویش انتخاب و مرحله های دستیابی به آن ها را هم معلوم کنید. یادتان باشد که این هدف ها نباید حتماً اهدافی بزرگ باشند. مدام این ضرب المثل را در ذهن خویش داشته باشید که:« سنگ بزرگ ، علامت نزدن است».

این هدف ها میتوانند چیزهایی کوچک مثل پخت کیک یا برنامه ریزی برای گذارندن یک شب با دوستان باشند. تنها کافیست تعدادی از آن ها را انجام دهید تا بتوانید موردهای انجام داده شده را در فهرست برنامه های خویش تیک بزنید. تیک زدن این فهرست سبب افزایش اعتماد به نفس شما باتوجه به قابلیت های تان شده و به شما در انجام کارهای تان کمک می کند.

بیشتر بخوانید: ۶۰ گام برای تقویت اعتماد به نفس (این مطلب را از دست ندهید!)

گذشته را بپذیرید و آینده را متحول کنید: شما باید بدانید که گذشته را نمی توان تغییر داد ولی آینده هنوز افریده نشده است. آینده چیزی نیست جز تفکر های شما و کوشش برای افریدن آنها. منظور ما این است که در بند گذشته نباشید نه این که از تجربیات، اشتباهات و شکست های قبل درس نگیرید. پس باید عاقلانه به قبل نظر کنید و تفکر و وقت خویش را صرف چیزی کنید که توان افریدن و تغییر دادن آنرا دارید.

ایجاد چالش برای خودتان: خودتان را در یک چالش قرار دهید ، چالشی که می دانید چنانچه اندکی تلاش کنید در آن موفق می شوید.اگر شخصی هستید که هنگامی که خرید می کنید از چانه زدن خجالت می کشید، برای خودتان یک چالش به عنوان مثال ۱۰ روزه تعریف کنید و با خودتان عهد کنید که در فروشگاه هایی که از آنها خرید می کنید، تقاضای تخفیف کنید، به عنوان مثال هنگامی که از فروشگاه های زنجیره ای مانند هایپر استار خرید می کنید با اینکه می دانید صندوقدار تخفیف نمی دهد ولی از وی تقاضای تخفیف کنید.

می توانید بگویید:این همه خرید کردیم تخفیف نمی دین؟

یادتان باشد خودتان می دانید این یک چالش درونی است، برای افراد دیگر احتمالا بسیار بی منطق باشد که شخصی تقاضای تخفیف از فروشگاهی کند که تخفیف نمی دهند و محصولات را به قیمت معلوم شده می فروشند، ولی خودتان می دانید این یک چالش است برای رشد خودتان، برای اینکه اعتمادبه نفستان افزایش یابد.